Obec Cebiv
CEBIV

Na Gutštejn i Švamberk

Vedeno po trasách: 2206, 2214, 2215, 306

Konstantinovy Lázně - Poloučany - Daňkov (Gutštejn) - Šipín - Mydlovary - Rochlov - Cebiv -

Horní Kozolupy - Strahov - Kokašice - Konstantinovy Lázně

Délka trasy: 26,5 km (2 h)

Občerstvení

Konstantinovy Lázně, Cebiv, Horní Kozolupy, Kokašice, (v sezoně kiosek na Daňkově)

Pamětihodnosti

Daňkov – torzo loveckého zámku, daňčí farma, hrad Gutštejn, kaple u pramene, kostel a hřbitov

na Šipíně, zvonicev Mydlovarech, socha J. Nepomuckého na mostě v Cebivi, socha p. Marie

Immaculaty na návsi, zámek v Cebivi, Bezemínské hradiště, zvonice v Bezemíně , hrad

Švamberk

Popis okruhu

Hradišťský vrch tentokrát z Konstantinových Lázní objedeme severovýchodním směrem. Zvolíme trasu 2206, vedenou po dobré asfaltové silnici úpatím Hradišťského vrchu do osady Poloučany. Přes místo, kde se říká „Na Klampru“, sjedeme na rozcestí tras 2206 a 306 pod Okrouhlým Hradištěm. Odbočíme tady doleva stále po trase 2206. Důležitější však je tu pro nás souběžná žlutá turistická značka, která nás dovede přes Daňkovský dvůr k malebné zřícenině hradu Gutštejn.

Od silnice s trasou 2206 je to k hradu pohodlně sjízdnou cestou asi 500m. Náš pobyt v těchto místech bude určitě delší, protože je tu na co koukat. Na pastvinách po pravé straně od daňkovského rozcestí můžeme zahlédnout stádo daňků zdejší farmy, zajímavý je rozpadající se lovecký zámek v Daňkovském dvoře.

Nejvíc času věnujeme prohlídce romantického hradu Gutštejn, který se vypíná na skále nad údolím potoka Hadovky. Po prohlídce hradu je možné se vrátit stejnou cestou na trasu 2206 a pokračovat po silnici sjezdem serpentinami k Dudákovskému mlýnu na Úterském potoce. Dá se však pokračovat po cestě se žlutou značkou, vytesané ve skále do údolí. Tady převedeme kolo po lávce ze dvou klád.

Na druhém břehu budem pokračovat vlevo po lesní cestě s červenou turistickou značkou romantickým údolím Hadovky okolo jejího soutoku s Úterským potokem až k Dudákovskému mlýnu (po naučné stezce). Odtud nás čeká stoupání po silnici okolo dřevěné kapličky u zázračného pramene k odbočce k Šipínu, jehož návštěvu bychom také neměli vynechat. Na vrcholu stoupání trasa 2206 končí na rozcestí s trasou 2214.

My se po ní dáme doprava a dlouhým rychlým sjezdem se dostaneme do Mydlovar, ležících u Úterského potoka. Z Mydlovar trasa 2214 pokračuje souběžně se zelenou turistickou značkou po nezpevněné lesní cestě. Po 1 km dojedeme na rozcestí s trasou 2215 a dáme se po ní vpravo. Přestože se tady nacházíme na nejnižším místě regionu, nečeká nás žádné drastické stoupání.

Po trase 2215, vedené po asfaltové účelové komunikaci, budeme stoupat podél Kozolupského potoka přes samotu Rochlov do Cebivi. I dál se budem držet stejné trasy i stejného potoka. Silnice však tentokrát vede otevřenou krajinou až do Horních Kozolup. Na rozcestí cyklotras odbočíme doprava na trasu 2213.

Před Strahovem dosáhneme vrcholu stoupání a naší pozornosti tady určitě neunikne zajímavý železný křížek u silnice. Od Strahova již budeme sjíždět do údolí potoka Hadovky. Podél potoka procházející červená turistická značka by nás doprava přivedla k vývěru železité minerálky, který zdejší znají pod názvem „Studánka lásky“ (dojet se k ní dá i cestou vyjetou v louce, pramen se nachází v břehu potoka před železniční tratí).

Po trase 2213 pojedem až do Kokašic. K příjezdové cestě na hrad Švamberk nás dovede trasa 2218. Pak se vrátíme zpátky do Kokašic, odkud nás čekají poslední 2 km po trase 2206 okolo kokašické železniční zastávky do Konstantinových Lázní.

Obec

Czech POINT banner

Pranostiky

Pranostika na akt. měsíc

V březnu prach a v dubnu bláto - sedlákovi roste zlato.

Pranostika na akt. den

Je-li na svatého Josefa hezky, urodí se málo obilí.