Obec Cebiv
CEBIV

Stříbro a Kladrubská katedrála

Vedeno po trasách: 2206, 2216, 2222, 2211, 2203, 37, 2210, 2204, 306

Konstantinovy Lázně - Kokašice - Zádub - U Silnice - Pytlov - Svojšín - Lom u Stříbra -

Benešovice - Kladruby - Pozorka - Žďár - Sulislav - Vranov - Svinná - Stříbro - Kšice - Lomnička

- Rochlov - Bezemín - Okrouhlé Hradiště - Konstantinovy Lázně

Délka trasy: 75,5 km (5 h 20 min)

Občerstvení

Konstantinovy Lázně, Kokašice, Svojšín, Benešovice, Kladruby, Stříbro, Kšice, Okrouhlé Hradiště

Pamětihodnosti

Kostel a zámek ve Svojšíně, řeka Mže, kaplev Benešovicích, kostel v Kladrubech, klášter

a katedrála v Kladrubech, radnice a muzeum ve Stříbře, Bezemínské hradiště, zvonice

v Bezemíně

Popis okruhu

Chrám Panny Marie v Kladrubech se svými rozměry řadí mezi tři největší chrámové stavbyv Čechách. Boční loď obsahuje náhrobníky Šliků a Švamberků, přivezené sem ze zpustlé kaple na hradě Švamberku. V letním období v kladrubské katedrále každoročně probíhá Kladrubské hudební léto. Při koncertech vážné hudby jsou často využívány zdejší cenné varhany.

Od železniční zastávky v Konstantinových Lázních pojedeme po trase 2206, vedené po pěknéasfaltové cestě podél železniční trati. Projedeme okolo typické lokálkové železniční zastávky do obce Kokašice. Odtud se budeme držet trasy stejného čísla přes údolí potoka Hadovky do Zádubu. Silnice je v tomto úseku velmi kvalitní, stoupání od Balzerova mlýna ven z údolí je v krátkém úseku strmější.

V Zádubu na rozcestí nad návsí odbočíme ze silnice doleva na polní cestu s trasou 2216. Pojedeme starou třešňovou alejí mezi pastvinami, pak lesem na rozcestí cyklotras 2216 a 2220. Pozorný pozorovatel si tu všimne dřevěného rámečku na borovici, ve kterém býval svatý obrázek. Naše další cesta povede po asfaltové svážnici uprostřed rozsáhlých lesů. Po trase 2216 dojedem na samotu U Silnice a na konec této trasy na lesním rozcestí.

Tady přímým směrem přejdeme na trasu 2222 směrem na Pytlov a Holostřevy. Po 500 m přijedeme na silnici II. třídy, kde se musíme dát doprava, a ujet po ní krátký úsek k odbočce do Pytlova. Odtud budeme klesat do Svojšína v údolí řeky Mže. Ze Svojšína vystoupáme po trase 2211 přes Lom u Stříbra do Benešovic. Zdejší kaple původně stávala na návsi.Při stavbě silničního průtahu silnice E 50 v 80. letech 20. století byla přemístěna o 82 metrů.

Transfer tohoto objektu sloužil jako zkouška pro přesun velkého kostela v severočeském Mostě. Z Benešovic budem pokračovat vlevo po trase 2203, která je v délce asi 1,5 km vedena po dálničním přivaděči. Po odbočení z této silnice doprava projedeme lesem do Vrbice u Stříbra, kde trasa 2203 končí.

Do Kladrub nás odtud dovede po silnici trasa č.306. Benediktinský klášter se nachází v části Kladrub s názvem Pozorka. Nejkrásnější pohled na klášter je přes údolí Úhlavky, nad kterým se hrdě vypíná klášterní katedrála Panny Marie. Od kláštera budeme pokračovat po silnici s mezinárodní cyklotrasou č. 37 do vsi Žďár, kde odbočíme doleva na trasu 2210. Tu projedeme, po převážně nezpevněných cestách, celou až do obce Sulislav.

Ze Sulislavi sjedeme lesem po trase 2204 do rekreační oblasti Vranov u Stříbra na pravém břehu hracholuského přehradního jezera. Tady je možnost občerstvení i koupání. Stejná trasa nás dovede po silnici přes osadu Svinná až do Stříbra. Z Vranova do Stříbra se dá projet i po červené turistické značce (trasa 37), vedené po asfaltové cestě k řece, pak přes Červenou lávku do městského parku a na stříbrské náměstí.

O historii se tady nejvíc dovíme v městskémmuzeu, umístěném v bývalém minoritském klášteře poblíž náměstí. K návratu použijeme trasu 306. Nenáročnou poklidnou silnicí pojedeme přes obec Kšice do osady Lomnička. Tady asfalt končí.

Po prašné cestě sjedeme přes bezdružickou lokálku do mělkého údolí Kozolupského potoka, odkud vystoupáme na samotu Rochlov. Z polní cesty za Rochlovem se otevře výhled na Bezemín s komínem zaniklé cihelny. Po kraji lesa sjedeme do této osady, po silnici překonáme údolí potoka Hadovky a přes Okrouhlé Hradiště se po trase 306 vrátíme do Konstantinových Lázní.

Obec

Czech POINT banner

Pranostiky

Pranostika na akt. měsíc

Březnové slunce má krátké ruce.

Pranostika na akt. den

Nenajde-li led Matějova pila, najde Josefova širočina.